Hadde du Moon Boots på 90-tallet?
De fleste husker da «alle» i nabolaget skulle ha Moon Boots. Som voksen er det lett å lure på om Moon Boots bare var et kallenavn barn imellom, eller om det faktisk var det skoene het. Svaret er det sistnevnte.
Noen ganger manifesterer et merkenavn seg i språket. Thermos, Kleenex og Jacuzzi var opprinnelig egne firmanavn, men har i senere tid blitt generiske navn som brukes, uavhengig av hva merket egentlig heter.
NASA og månelandingen var utløsende faktor
Moon Boots så dagens lys på 1970-tallet. Det skulle være en sko til bruk for afterski – på lik linje som at UGG opprinnelig var tiltenkt surfere med kalde føtter i Australia. Det hele startet da en mann ved navn Giancarlo Zanatta, en italiensks skomaker, besøkte New York i 1969.
Tilfeldighetene ville ha det til at månelandingen til Apollo 11 fant sted samtidig som besøket, noe som umiddelbart fanget Zanattas interesse. Det var likevel ikke selve sensasjonen som stjal italienernes oppmerksomhet, men snarere skotøyet. Han returnerte til Italia og satte sporenstreks i gang med å designe en lignende sko sammen med kollegene sine i Tecnica Group. Ett år senere var skoene i butikk.
Les også: Hvordan holde seg varm på vinterferie?
Over 25 millioner solgte sko
Moon Boots ble en umiddelbar suksess på 70- og 80-tallet, ikke bare i skiløypa. Åtte år etter debuten, fikk Tecnica Group registrert Moon Boots som sitt eget trademark, noe som var i grevens tid – da det allerede da fantes en haug av mer eller mindre lignende kopier. Både voksne og barn omfavnet skoen, og i løpet av 70-tallet sto den som en stjerne i motebildet. Tecnica-selskapet anslår at de har solgt over 25 millioner par Moon Boots – det tilsvarer føttene til alle innbyggerne i Norge, Sverige, Danmark og Finland!
Opp og ned på trendbarometeret
Den klumpete snøskoen har vært en av motebransjens desidert største suksesser. I alle tiårene siden 1970 har vi sett at skoen har gått inn og ut av trendbildet, og ingenting tyder på at den kommer til å forsvinne med det første. Alt fra Hollywood-stjerner og afterski-patrioter til tenåringer og små barn finner glede i å bruke skoen som definitivt er blant de varmeste, mest behagelige skoene å bruke når temperaturene kryper nedover. De kommer dessuten i et bredt spekter av prisklasser, avhengig av materiale.