Rask levering og gratis retur

Mer enn 100 år

Bonus på alle ordinære varer

Ønskeliste

Laster inn dine lagrede produkter …

Slik ble Ralph Lauren en suksesshistorie

Overdådige villaer, et luksuriøst designerliv og en tosifret samling av ekstravagante biler. Dette er stikkord som beskriver personen Ralph Lauren i dag – men var langt ifra sannheten under oppveksten i The Bronx sine belastede områder på 1940-tallet.

Uttrykket «from rags to riches» blir brukt for å beskrive et menneske som går fra å være ekstremt fattig til å bli svært rik. Ralph Lauren ble født i bydelen som i mange år var et av New Yorks mest ressurssvake områder. The Bronx var et belastet nabolag fullt av vold og kriminalitet. Som barn av jødiske immigranter uten nevneverdig økonomisk kapital, begynte Lauren, født Ralph Rueben Lipschitz, tidlig å jobbe ved siden av skolen.


En kremmer og drømmer blir til

I senere tid kan det argumenteres for at Ralph Lauren allerede i barneårene hadde motedesign i blodet, da pengene fra deltidsjobben gikk til et klart formål: nye dresser. På skolen var han kjent for å ha en særegen klesstil, med en salig blanding av preppy og vintage. Senere skulle han bli husket for å selge slips til klassekameratene på videregående, med en ambisjon om «en dag å bli millionær».


Så hvordan unnslipper man sin families fattigdom? Kanskje trodde en ung Ralph Lauren at han ville klare å drømme seg bort fra omgivelsene. Han gikk på kino etter kino, kun for å fordype seg i karakterene, falle inn i filmenes fantasier og plassere seg selv inn i overdådige scener med filmstjerner som Gary Cooper og Cary Grant. Og kanskje er dette en del av nøkkelen til designerens enorme suksess – hans unike evne til å skape fantasiunivers fylt av store drømmer og visjoner, for så å ta det med inn i motebransjen.


Droppet ut av skolen for å åpne slipsbutikk

Denne kraftfulle viljen til å flykte fra en ulykkelig barndom var tilstede fra tidlig alder. Millionærambisjoner til tross, etter at unge Lauren begynte på handelshøyskolen, fant han ikke skolegangen interessant nok til å bli værende mer enn et par år. Heller enn å studere motedesign, begynte han rett før fylte 30 å jobbe for Brooks Brothers. Snart skulle han også etablere sitt eget merke, og få år senere åpnet monobrand-butikken Polo – utelukkende bestående av designerens egne slips.


Etterspørselen og anerkjennelsen var stor og gjorde at Lauren kunne utfolde kreativiteten og skape et helstøpt klesmerke for menn. I 1970 ble Ralph Lauren, under den toneangivende prisutdelingen Coty Awards i USA, premiert for beste herreklær. Som følge av utmerkelsen og de økonomiske fordelene som medfulgte, begynte han sakte, men sikkert å rette blikket mot dameklær. Også dette ble en suksess.



Les også: Reparere ødelagte klær? Så enkelt kan du gjøre det



Et avgjørende øyeblikk i motehistorien

På tross av en stadig voksende popularitet lå ikke Ralph Lauren på latsiden, men jobbet kontinuerlig med å utvide sortimentet i alle retninger. Året 1972 ble et avgjørende øyeblikk i motehistorien, da designeren ønsket et sofistikert og tidløst varemerke. Oppkalt etter både polosporten og de kongelige, ble den første Polo Ralph Lauren-skjorten introdusert.


80- og 90-tallet var tiårene hvor poloskjorten virkelig manifesterte seg i verden. Med hard konkurranse fra blant andre Lacoste, var Lauren likevel soleklart best på å posisjonere og markedsføre seg. Poloen ble, og er fremdeles, en amerikansk klassiker med en ikonisk status.


Det var også i denne perioden at Ralph Lauren, med sine fargeglade pikéskjorter og bomullsskjorter, fikk sitt skandinaviske gjennombrudd.


Et imperium av mote, design og livsstil

Ralph Lauren Corporation består i dag av hele 17 selskaper, fordelt på fire hovedkategorier: klær, hjem, tilbehør og dufter. Fra Polo Ralph Laurens oppstart i 1967, kun med fokus på herreklær, skulle det gå nesten 50 år til underlinjen skulle introdusere dameklær i 2014.


Over 23 000 ansatte sørger i dag for at du kan potensielt plukke opp en Polo-kaffe på vei hjemmefra, gå på jobb iført Polo, ta en tur på stranden i badetøy signert Polo, spise middag på en Polo-restaurant, dra på fest med Polo-klær og komme hjem til et Polo-hjem. Mottoet «vi selger ikke et produkt, men en livsstil» kunne trolig ikke vært mer treffende. Og millionærdrømmen til lille Ralph Lauren har for lengst gått i oppfyllelse.

Ferner Jacobsen

Kontakt oss

Vi er som regel tilgjengelig på telefon og chat i butikkens åpningstider, men kontakt oss gjerne via e-post.

Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
Ferner Jacobsen
TEH